METODIKA

Zpět na rozcestník

 

TRÉNINKOVÁ PRAVIDLA

  • PESTROST – trénink musí být zážitek, nepoužívat vždy stejná cvičení.
  • 1000 DOTEKŮ HRÁČE MÍČKU ZA TRÉNINK – vysoký počet doteků na tréninku, stovky míčků, minimální zástupy. Do 10 (11) let je zlatý věk motoriky. Zde se rozhoduje o šikovnosti hráče. Základem všeho jsou však všesportovní dovednosti – viz. pohybový rejstřík.
  • KREATIVITA – velkou část tréninku se musí hráč rozhodovat v řešení podle sebe. Nejlepší cvičební materiál je hra. U dětí pohybová hra, průpravná hra, vlastní hra, čím starší, přibývají herní cvičení …
  • SILNÉ EMOCE – trénink musí končit hrou ve které jsou všichni stejně zapojeni, mají svoje místo, roli, zážitek.
  • POHYBOVÝ REJSTŘÍK – v tréninku dětí do 12 let jsme zárukou, že mají pohybový základ – hod, chycení, driblink, kop, kotoul, hvězda, běh …
  • HRÁČI NEJSOU LOUTKY – hráčům ortodoxně neříkat, co mají dělat, ale ptát se, jak to mají udělat, jak by to řešili. Nejcennější odpovědi jsou ty, na které si přijdou sami. Volit otázky, na které si hráči sami dávají odpověď.
  • SVIŽNÁ, KRÁTKÁ CVIČENÍ – svižná cvičení v rovnováze s přestávkou na pití. Raději 5×4 než 2×10 / nejhorší, když děti mají v hlavě … kdy už to skončí. Raději nenasycenost, než-li přesycenost.
  • ZVYŠUJÍCÍ SE OBTÍŽNOST – postupné změny ve cvičeních, v pravidlech nebo stupňující se obtížnost. Zrychlit, omezit prostor, přidávat překážky, soupeře …
  • POSLOUPNOST CVIČENÍ – dávkovat na tréninku od individuálních po větší skupiny až po týmové. Postupné soustředění od já na my.
  • ÚČEL, SMYSL – každé cvičení má jasný účel, hráči jej mají vědět. Názornost – tabule, ukázka, video …
  • SEBEROZVOJ – dávat svěřencům úkoly, přenášet na ně zodpovědnost … za 14 dnů máme test na nadhazování míčků … koukněte se na video, jak jsme hráli a spočítej, kolikrát ses dotkl míčku … na začátku července děláme testy, běhej 3x týdně…

 

ZÁPASOVÁ PRAVIDLA

  • SEBEVĚDOMÍ – dát prostor pro zdravé sebevědomí, sebeprosazení … „odbrzdit děti“ nastavením prostředí v týmu, kde jim je dobře, cítí se jako doma.
  • PODPORA – podpořit je v tom, v čem jsou dobrý, aby mohli být mimořádní … v součtu větší přínos pro tým, než když jsou všichni jen průměrní. Využít mimořádností jednotlivců.
  • PRÁVO NA CHYBU – děti musí mít právo na chyby – např. zkoušet stále 1:1 v utkáních do 14-16 let, později se to už nenaučí … v klidu se na jiné řešení situace zeptat následně na střídačce.
  • ZÁRUKY PRO ROZVOJ JEDNOTLIVCE – každé dítě, sportovec musí mít právo na vlastní zlepšení a trenéři jsou toho zárukou – narozené děti ze začátku roku vs narozené na konci roku, robustní vs subtilní, nechat jim čas a dostatek příležitosti na rozvoj …
  • VYHOŘENÍ – nepřehrát děti v raném věku – syndrom vyhoření, raději přemístit o kategorii výš, netlačit na výsledky …
  • DOSTATEK PROSTORU – plynulé střídání a stejný prostor pro všechny při zápase – plodí týmovou atmosféru, dává šance slabším hráčům si najít své místo a zlepšovat se.
  • POZDNÍ SPECIALIZACE – do 16 let věku nechat hráče rotovat sestavou, rozvoj všestrannosti.
  • KOUČOVÁNÍ ÚSPĚCHEM – koučujte při utkání to, co se děje dobře. Úspěchem – kdo bude hrát lépe, když během zápasu slízne x pouček? Tak se mi zvedne sebevědomí? Vše je o hlavě, tak ji podporujme. Na chyby se ptám na střídačce, řešení chci od hráče.
  • CÍLE – zapojte své svěřence do plánování cílů. Dejte si postupné kroky. Zaměřte se na proces, ne na výsledek.
  • ZÁBAVA – soutěže pro děti do 10 (12) let mají být především zdrojem zábavy, kreativity … žádný tlak na cíl.
  • KONSTRUKTIVNÍ HOKEJ – snaha o konstruktivní hokej na úkor silového – je potřeba v mladším žactvu přepušovat soupeře a dávat góly? Dát mordu a náhodně tečovat? V patnácti to budou umět i soupeři. Ale dostat se k brance nahrávkami, umět 1:1, to je potřeba.
  • BEZ STRESU – minimum křiku a nezdravého napětí během hry – vytváří to hráče roboty, přináší jim to stres, vypadávají ze své role. Vychovat rodiče, trenéři navodí pravidla a děti hrají.
Týmy